خانه > دسته‌بندی نشده > تولید خودرو فراتر از پیش‌بینی‌ها

تولید خودرو فراتر از پیش‌بینی‌ها

نشست شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل گروه‌های خودروسازی، قطعه‌ساز و انجمن‌های خودروساز و قطعه‌ساز برگزار شد و در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تحقق وعده تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در امسال تاکید کرد.

عضو شورای سیاستگذاری خودرو در این خصوص به ارائه گزارش ۶ ماه تولید خودرو اشاره کرد و گفت: بنابر آمارها، تولید محقق شده دراین مدت بیش از ۹۵ درصد برنامه بوده و تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۷۴ درصدی برخوردار بوده است. ساسان قربانی ضمن اشاره به تاکید مهندس نعمت‌زاده مبنی بر تحقق وعده تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در امسال افزود: باید تلاش‌ها در رسیدن به این مهم مضاعف شود و در کنار تولید، توجه به کیفیت از اساسی‌ترین محورهایی است که همواره باید مد نظر قرار گیرد. قربانی در ادامه اظهار کرد: توجه به مباحث ایمنی پیشرفته از ضروریاتی بود که دراین جلسه تاکید شد تا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیش از پیش به آن بپردازد چرا که بنابر تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت باید با فناوری روز همراه شویم و تلاش کنیم تا از فناوری روز فاصله نگیریم. وی یادآور شد: با توجه به اهمیت مسئله ایمنی در جابه‌جایی‌ها، خوشبختانه در این خصوص کشور ما از دنیا عقب نیست و اقدامات انجام شده نویدبخش عملیاتی شدن به موقع این سیستم درکشور خواهد بود. وی افزود: درحال‌حاضر این سیستم به صورت آزمایشی بر روی ۱۵۰ دستگاه خودرو حمل‌ونقل عمومی عملیاتی شده وبررسی‌های اولیه نشان دهنده کارآمدی و اثربخشی مناسب در کاهش تصادفات و ایمن‌سازی است.

سال ۹۴ نصب کپسول آتش‌نشانی اجباری می‌شود
ساسان قربانی با بیان اینکه از ابتدای سال آینده خودروسازان موظف به نصب کپسول‌های آتش نشانی در خودروهای تولیدی خود هستند افزود: این مهم به اطلاع تمامی خودروسازان رسیده است تا اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را در این راستا اعمال کنند. وی در ادامه به دیگر موضوعات مطرح شده دراین نشست اشاره کرد و گفت: اجرای بند ق تبصره ۲ قانون بودجه مبنی بر جایگزینی اتوبوس‌های درون شهری و مینی بوس و تاکسی‌ها از مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

ارائه خودروها بر اساس پایه گازسوز
قربانی اضافه کرد: بر این اساس چند نکته مورد توجه قرار گرفت، از جمله اینکه تمامی خودروها باید براساس پایه گازسوز ارائه شوند و مشخصات فنی خودروهای ارائه شده از سوی خودروسازان با نظر اعلامی از سوی کارفرمایان مطابق و به بیان دیگر کیفیت تاکسی‌ها نباید از خودروهای سواری کمتر باشد. وی در ادامه با اشاره به جایگزینی ۱۴۰ هزار تاکسی و ون و ۱۷هزار اتوبوس طبق برنامه‌ریزی انجام شده اظهار کرد: براین اساس نصب GPS و تاکسیمتر دراین خودروها نیز باید توسط شرکت‌های خودروسازی صورت بگیرد از این رو از خودروسازان خواسته شده تا در زمینه تامین این نیازها سریعا اقدام کنند. وی همچنین یادآور شد: دراین جلسه گزارشی از نحوه اقدامات انجام شده در خصوص برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو که قرار است دهم آذرماه مصادف با اول دسامبر در محل برج میلاد تهران برگزار شود، ارائه شد. قربانی همچنین از برپایی نمایشگاه قطعات خودرو در تاریخ هشتم و نهم آذرماه خبرداد و گفت: برپایی این نمایشگاه که با برگزاری دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو کامل خواهد شد فرصت لازم را برای علاقه‌مندان و شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم می‌کند تا هر چه بیشتر با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعت قطعه‌سازی کشور آشنا شوند.

راه‌اندازی سامانه ارتباطات هوشمند خودرو
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی، طراحی و پیاده‌سازی سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی توسط سازمان گسترش نوسازی و صنایع ایران اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این سامانه که ارتباط بین خودروها با یکدیگر و ارتباط بین خودرو و مسیر را برقرار می‌کند می‌توان شاهد دستاورد مهمی در زمینه ارتقای ایمنی حمل‌ونقل در کشور بود.
وی نقش مهم این سامانه را در کنترل خودرو حائز اهمیت دانست و افزود: این طرح که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در حال اجراست، توسط ایدرو و با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف در مرحله تجاری‌سازی قرار دارد و می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات و ایمنی‌سازی در جابه‌جایی‌ها به دنبال داشته باشد. قربانی همچنین گفت: مقرر شد برای تجاری‌سازی این طرح از توانمندی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده شود. با توجه به موارد ذکر شده در شورای سیاستگذاری خودرو در روز پنجشنبه گذشته، به نظر می‌رسد رشد و افزایش تولید خودرو در میان مباحث ذکر شده از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است چرا که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تحقق تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال تاکید کرده است. این در حالی است که فعالان بخش خودروسازی معتقدند در شرایط مطلوب این میزان تولید می‌تواند از تعداد ذکر شده نیز فراتر رود. 

افزایش تولید با هدف کنترل بازار
در همین حال عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به اینکه این میزان تولید خودرو تا پایان سال محقق خواهد شد به صمت گفت: درحال‌حاضر با توجه به فراخوانی که خودروسازان در خصوص افزایش تولید به سازندگان قطعه داده‌اند، قطعه‌سازان همه ظرفیت تولید خود را در اختیار خودروسازان قرار داده‌اند و بسیاری از بنگاه‌های تولیدی با توجه به افزایش تولید حال حاضر، تنها از دو سوم میزان ظرفیت خود استفاده کرده‌اند که اگر خودروسازان بخواهند با توجه به میزان باقیمانده ظرفیت خود می‌توانند این میزان تولید را از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیز بگذرانند. فرهاد به‌نیا در خصوص ارتباط میزان عرضه با تقاضا و تاثیر آن در قیمت‌ها در بازار تصریح کرد: درحال‌حاضر تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افزایش میزان تولید با دو عنوان کنترل بازار و تاثیر آن بر کاهش قیمت‌ها در بازار است که ارتباط مستقیم با افزایش تولید دارد. از سوی دیگر زمانی که تیراژ تولید در میان قطعه‌سازان افزایش یابد، هزینه تولید قطعه‌ساز نیز کاهش پیدا می‌کند که همین امر در قیمت تمام شده خودرو نیز تاثیر خواهد گذاشت. وی نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت را در خصوص تسهیل روند تولید قطعه‌سازان و افزایش کیفیت خودرو موثر دانست و افزود: گزارش‌های ماهانه این وزارتخانه در خصوص کیفیت خودروهای ساخت داخل نشان از افزایش میزان کیفیت در این بخش دارد. اما درحال‌حاضر انتظار مصرف‌کننده بیش از این است و سرعت افزایش کیفیت باید در میان خودروسازان روندی رو به رشد داشته باشد. این مسئله بستگی به سیاست‌های حمایتی و بالعکس سیاست‌های سختگیرانه وزارتخانه دارد که می‌توان با در نظر گرفتن نمرات مثبت و منفی که خودروسازان از تولید محصولات خود کسب می‌کنند، در سایه تشویق و تنبیه خودروسازان این روند را ارتقا بخشید. با توجه به رابطه مستقیم افزایش تولید خودرو با کاهش قیمت آن در بازار انتظار می‌رود تا پایان سال با افزایش تولید محصولات خودروسازان، بازار خودرو بدون دخالت‌های غیرکارشناسی مبنی بر کاهش یا افزایش قیمت‌ها خود به تنظیم قیمت‌ها برسد و مصرف‌کننده نیز در سایه این نحوه رشد در صنعت از این نحوه قیمت‌گذاری خشنود باشد.

همچنین ببینید

آگهی دعوت حضور در مجمع عمومی عادی سالیانه خانه صنعت، معدن و تجارت تهران

  بدینوسیله از کلیه اعضا محترم خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران دعوت به ...

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اعلام کرد شوک صمت به خودروسازان / خودروهای مونتاژی قیمتشان در بازار پرواز می کنند؟

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در نامه ای به شرکت های خودروساز و زنجیره ...