خانه > اخبار > جلسه مشترک هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران و انجمن های عضو با مهندس سیدمحمدصادق قنادزاده سرپرست اداره کل آفریقا سازمان توسعه تجارت ایران

جلسه مشترک هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران و انجمن های عضو با مهندس سیدمحمدصادق قنادزاده سرپرست اداره کل آفریقا سازمان توسعه تجارت ایران

 

جلسه مشترک هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران و انجمن های عضو با مهندس سیدمحمدصادق قنادزاده سرپرست اداره کل آفریقا سازمان توسعه تجارت ایران با موضوع «تبیین برنامه ها و اقدامات راهبردی در امر مبادلات تجاری و سرمایه گذاری با کشورهای آفریقایی» ظهر روز شنبه مورخ ۱۹/۰۶/۱۴۰۱ در محل ساختمان شماره۳ اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد.

در ابتدای جلسه قناد‌زاده در ارتباط با گسترش تبادلات و فرصت‌های سرمایه گذاری در آفریقا در سالهای اخیر و نیز برگزاری ستاد آفریقا در کشور، تاسیس اداره کل آفریقا و همچنین آمدن بیش از ۱۰۰۰ هیأت تجاری از ابتدای سال به کشور صحبت کرد.

در ادامه، نمایندگان انجمن‌ها، شرکت ها و اعضای هیئت مدیره خانه صمت نظرات و پیشنهادات خود را برای بهبود و گسترش روابط با آفریقا مطرح کردند.

محمدرضا نجفی منش عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تهران و رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص گسترش روابط و فعالیت های خودرویی در آفریقا صحبت کرد و کشور آفریقای جنوبی را برای صادرات مناسب دانست. همچنین بر ضرورت گرفتن لیست امکانات و درخواستهای آفریقا برای بهبود صادرات، فروش خدمات مهندسی، به وجودآوردن شرکتهای صادراتی غیر دولتی و اجرایی نمودن سیاستهای کلان در این قاره تاکید کرد.

محمدعلی مولایی مدیرعامل و مشاور اقتصادی انجمن فرانچایز در خصوص بهبود توسعه صادرات غیر نفتی و جذب سرمایه گذار خارجی صحبت نمود. پیشنهاد وی تشکیل یک نمایندگی فرانچایز بوده که بتواند برندهای ایرانی در آفریقا را گسترش دهد.

دکتر سعید ترکمان رییس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در ابتدا درخصوص ارائه اطلاعات متناقض سازمان توسعه تجارت صحبت نمود و خاطرنشان کرد که این اطلاعات عملیاتی نبوده وسبب بروز مشکلات شده است. پیشنهاد وی ایجاد انبارهایی در آفریقا بوده (همانند کشور ترکیه) که از این طریق از تجار هزینه انبار داری گرفته شود و تاجران به صورت آنلاین فعالیت های خود را توسعه دهند، ترکمان همچنین راه اندازی باراندازهایی برای کاهش هزینه حمل و نقل را درخواست نمود .

 

حمیدرضا صالحی عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تهران و دبیر فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران از ارائه برنامه بالادستی سخن گفت؛ همچنین اختلاف ارز نیمایی با ارز آزاد را مانعی برای صادرات دانست. وی مدیریت تعرفه ها را امری لازم وضروری ذکر کرد. صالحی در ادامه صحبت خود به این نکته نیز اشاره کرد که نگاه ها باید از واردات به سمت صادرات برود و برای این منظور بایستی زیرساختهای لازم فراهم گردد. پیشنهاد وی ظرفیت سنجی بازارهای کشور هدف بوده که طبق این ظرفیت سنجی، اولویت گذاری و تقسیم بندی بازارها انجام پذیرد. پیشنهاد دیگر نیز گسترش خدمات فنی مهندسی، تلاش برای سرمایه گذاری مشترک و ساخت کارخانه در کشور هدف و همچنین صدور ضمانت نامه ای برای شرکتها در آفریقا از محل طلبهای ایران در آفریقا بوده است.

مهدی جمشیدی معاون بازرگانی شرکت جمکو از دغدغه امنیت برگشت پول حاصل از صادرات سخن گفت و از دولت خواستار ارائه راهکارهای لازم در این زمینه شد. موضوع بعدی در این ارتباط بود که صادرات مواد اولیه نیز دچار مشکل شده است و همکاری دولت در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد و پیشنهاد جمشیدی حضور یک معاون و سفیر اقتصادی در سفارتخانه کشور هدف است.

علیرضا میربلوک دبیر و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تهران نیز ابتدا به نقل قولی از یک تاجر با سابقه ۲۰ ساله پرداخت و در ادامه توسعه خدمات فنی و مهندسی در آفریقا را خواستار شد.

در انتها قنادزاده ضمن بررسی درخواستها و پیشنهادات سخنرانان خاطرنشان کرد که بسته های مشوق صادراتی به سمت کنسرسیومهای صادراتی(EMC) و شرکت مدیریت صادرات خواهد رفت و این موضوع از اولویتهای اصلی سازمان توسعه تجارت است.

هدف بعدی توسعه پروژه های خدمات فنی و مهندسی و صادرات تجهیزات در این زمینه می باشد. قنادزاده همچنین گفت: تهاتر در روش های تجارت باید جدی گرفته شود و باید از این ظرفیت استفاده گردد. در ادامه به این نکته اشاره نمود که مناسبات بانکی در افریقا تفاوتی با بقیه حوزه ها ندارد و سایت دیپلماسی اقتصادی امورخارجه را سایت جامعی یاد کرد که اطلاع رسانی برای پروژه هایی که سفارت تهیه دیده در این سایت انجام می شود. پیشنهاد قنادزاده ارائه لیست نمایشگاه ها به انجمن ها و فعالین اقتصادی بوده تا خود در برگزاری هرچه بهتر و مفیدتر این نمایشگاه‌ها پیش قدم شده و نمایندگی برگزاری نمایشگاه‌ها را در حوزه مربوط به خود دریافت نمایند.

 

همچنین ببینید

آگهی دعوت حضور در مجمع عمومی عادی سالیانه خانه صنعت، معدن و تجارت تهران

  بدینوسیله از کلیه اعضا محترم خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران دعوت به ...

معاون وزیر صمت خبر داد؛ صادرات خدمات فنی و مهندسی به ۱۰ کشور

معاون وزیر صمت از رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهایی چون تاجیکستان، آذربایجان، ...